Mikołaj Lehman

Trendy UI UX 2022

Przez ostatnie lata nasze życie codzienne coraz bardziej przechodziło do świata wirtualnego. Rok 2022 będzie kontynuacją działań prowadzących do całkowitej już cyfryzacji. Świat offline powoli przestaje istnieć, ponieważ większość branż musi poddać się obecnym realiom i podjąć kroki pozwalające na ich przetrwanie. Użytkownicy, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z jakimikolwiek aplikacjami coraz lepiej radzą sobie z ich obsługą. 

W odpowiedzi na sytuację obecnie dominują trendy wymuszające ciągły postęp, doszkalanie siebie, wyróżnianie swych produktów. Wszystko po to, by nie zginąć w gąszczu coraz to nowszych pomysłów. Przestarzałe rozwiązania spychają na dół w wynikach google, diametralnie zmniejszając szanse na wybicie się w pozycjonowaniu.

Spersonalizowanie UX

Dzisiejsi konsumenci są coraz bardziej wymagający, chcą, by traktowano ich indywidualnie. Sztampowe rozwiązania zniechęcają, a propozycje działające do tej pory, w chwili obecnej zaczynają się nudzić. Rosnąca konkurencja wymusza stały, ciągły postęp, ponieważ pozostanie w tyle może prowadzić do przykrych konsekwencji. 

Nowy „feel” aplikacji to zazwyczaj konieczność, szczególnie jeśli są one kierowane do osób młodych, żyjących w sieci od zawsze. Ci, w porównaniu do nowych użytkowników, którzy też już trochę zdążyli się oswoić, oczekują mocno niecodziennych opcji, ciągle szukają nowych wrażeń.

Ciekawe, nowatorskie rozwiązania nie muszą być skomplikowane czy ciężkie do przejścia. Sztuką jest właśnie stworzenie produktu łatwego w obsłudze, wręcz porażającego swą prostotą, a którego użytkowanie pozostanie w pamięci na długo. Łatwiej jest kupić w sklepie, w którym zatwierdzamy wszystko jednym kliknięciem, a aplikacja zapewnia nam zakupy, które wciąż są bezpieczne.

Ile frajdy może dostarczyć założenie konta w banku, który pozwala na autoryzację za pomocą selfie. Nagrania twarzy dokonywane z zacisza własnego domu skuteczniej zachęcą do interakcji, w porównaniu do standardowej wizyty w banku, która grozi oczekiwaniem w długiej kolejce i dość skomplikowanymi formalnościami.

Animacja idąca w stronę interakcji

W tekście „Trendy UI UX 2021” można przeczytać, że nawet najprostszy ruch na stronie zwraca uwagę odbiorcy i na dłużej pozostaje w pamięci, w porównaniu do najpiękniejszego, ale statecznego interfejsu. W 2022 roku animacja 2D/3D powoli odchodzi do lamusa, nie jest już czymś zaskakującym. Wręcz stwarza techniczne problemy, ponieważ zdarza się, że przeciąża strony i zwalnia ich ładowanie.

Obecnie ruch idzie w stronę interakcji z użytkownikiem. Stateczny interfejs zmienia się w dynamiczny, jeśli konsument na przykład najeżdża kursorem na przycisk, czy dokonuje wyboru. Tym samym projekt i odbiorca wchodzą w reakcję, zapewniając nowatorskie doznania. Takie opcje bardziej zapadają w pamięć, ponieważ kontakt jest nowoczesny, niecodzienny. Do tej pory interakcje były już stosowane, ale podchodzono do nich z rezerwą, nie były tak zauważalne jak obecnie.

Krok na przód w Mobile first 

Dostosowanie interfejsu do urządzeń mobilnych to już nie tylko opcja, ale wręcz obowiązek. By sprostać rosnącym wymaganiom klientów technologia nie zwalnia tempa, wciąż się rozwija. Producenci co rusz próbują zaskoczyć nowym kształtem i wyglądem telefonów. Strony www, które tworzone są aktualnie, muszą dobrze wyglądać i  być odpowiednio odczytywane zarówno na standardowych, ale też na coraz to nowszych formach ekranów.


Odejście od standardowej nawigacji

Przeglądając nowoczesne interfejsy, coraz częściej spotykamy się z tendencją do odejścia od standardowej nawigacji, która zakłada skanowanie pionowe – od góry do dołu. Ten prosty i sprawdzony ruch użytkownika jest w porządku, jednak istnieje ryzyko, że utonie w gąszczu takich samych rozwiązań. 

Nowy trend ma na celu zaskoczenie użytkownika, zapewnienie mu niecodziennych doznań. Rozwiązania te sprawią, że na dłużej pozostaniemy w pamięci konsumenta. Przy nowoczesnym podejściu do akcji na stronie trzeba jednak pamiętać, by nie zniechęcić poziomem trudności. Warto więc kombinować z subtelnymi wskazówkami np. z podpowiedziami po najechaniu na przyciski, czy też stosując proste ikony, łatwe do rozpoznania, sugerujące przejście kolejnych widoków. 

Nowoczesne wzory

W 2022 roku większość nurtów ma na celu przyciągnięcie uwagi, tak jest też i w tym przypadku. Nowatorskie podejście zalecane jest już nie tylko przy stosowaniu ozdobników na stronie, ale też używanie ciekawych form w przypadku dotychczasowych prostych elementów to jest to, czego dzisiaj mogą oczekiwać konsumenci. Prostokątny button już dawno odszedł do lamusa, obecnie używany ma być czytelny, ale jednocześnie ciekawy. Jeśli dodatkowo najechanie na niego powoduje ruch, lub wywołuje podpowiedź kolejnego kroku, a wszystko zaprojektowane jest w sposób mało skomplikowany, to szanse na konwertowanie interfejsu znacznie się zwiększają. 


Minimalizm jest w porządku, jednak królował w roku poprzednim. Teraz zaczyna być traktowany jako wymówka projektanta wybierającego rozwiązania standardowe, mającego średni warsztat, lub którego cechuje brak kreatywności. 

Zapoznaj się z designem, który przygotowaliśmy dla naszego klienta

Asymetryczny układ

Użytkownicy są już znudzeni przewidywalnym i prostym układem strony, budowanym w większości pod takimi samymi siatkami bootstrapowymi. Elementy wytrącające z tego schematu zwracają uwagę, na dłużej pozostają w pamięci. Niesymetryczny układ interfejsu to kolejna odpowiedź na wymóg personalizacji zarówno UX jak też UI. Trend niekiedy widoczny jest w menu, przyciskach, lub też we wszelkiego rodzaju treściach czy elementach graficznych.

 

żródło: https://dribbble.com/shots/6255110-Steak-House-Web-Site-Design

Warto jednak zachować umiar w stosowaniu tego rozwiązania, ponieważ niecodzienne propozycje mają subtelnie przykuwać uwagę użytkownika, ale ich nadmiar może już zirytować i zniechęcić do przejścia kolejnych widoków.

Przewaga wyszukiwania bezdotykowego

Głosowy interfejs, który kiełkował w 2021 roku (link do tekstu Trendy UI UX 2021) zaczyna coraz bardziej podobać się użytkownikom. Odbiorcy, nie mający wcześniej do czynienia z aplikacjami, w dobie pandemii zostali zmuszeni do ich użytkowania. Powoli przyzwyczajają się do nowej codzienności, coraz lepiej radzą sobie z obsługą poszczególnych urządzeń. Ci najbardziej oporni zauważyli, że nowinki techniczne nie gryzą, a można już nawet stwierdzić, ułatwiają życie. Nie dość, że usprawniają wyszukiwanie, to umożliwiają na przykład głosowe wypełnianie ankiet, stwarzają możliwość bezbolesnego przyspieszenia pracy.

Przejście z dominacji minimalizmu na tendencję do eksperymentowania czy to z typografią, czy z układem strony, powinno odbywać się sukcesywnie, stopniowo. To fakt, że użytkownicy chcą być zaskakiwani, jednak nie przesadzajmy w drugą stronę. Zbyt duża ilość nowych rozwiązań naraz, może przerosnąć szczególnie starszych konsumentów. Co prawda już coraz częściej są online, zdecydowanie lepiej radzą sobie z obsługą aplikacji, jednak pozwólmy im korzystać z tego do czego są już przywyczajeni. Subtelne zmiany będą traktować wtedy jako ciekawą nowinkę, a nie całkowitą nowość, której muszą uczyć się od początku.

Do you like this article? Share it with your friends:
Author:

Mikołaj Lehman

Write to me: m.lehman@gmihub.com

Recommended articles

Zbuduj swój produkt z GMI

Wyślij nam zapytanie i uzyskaj odpowiedź tego samego dnia!

Zatrudnij nas