Mikołaj Lehman

Trendy UI/UX 2021

Wydarzenia 2020 roku mocno wpłynęły na życie każdego z nas. Nastąpiła reorganizacja życia codziennego, wymuszone zostało przejście z offline do świata wirtualnego. Nowi użytkownicy, którzy nie mieli własnych stron Internetowych nagle musieli przenieść swoją codzienność do świata online. 


Zmieniły się nie tylko nastroje konsumentów, również ich codzienność została przewrócona do góry nogami. Przyzwyczajenia przeobraziły się często o 180 stopni. Pandemiczne rozwiązania diametralnie przyspieszyły rozwój technologii, mocno wpłynęły też na trendy UI/UX. 

Minimalizm – odrzucenie wszystkiego, co zbędne

Przejście do świata wirtualnego nie dla każdego jest proste i przyjemne. Natłok reklam, ilość widoków do przejścia działa stresująco oraz podnosi w użytkownikach poziom niepokoju. Trend na minimalizm można traktować jako odpowiedź na przytłoczenie ciągłymi powiadomieniami. 

Polecane jest projektowanie interfejsu w sposób, który zmusza użytkownika do podejmowania jak najmniejszej liczby działań. Przeważają również proste grafiki, które nie przeciążają strony, pozwalają na szybkie jej ładowanie i użytkowanie bez zakłóceń. Wszystko po to, by nie zniechęcać tych, którzy nie żyją w sieci od zawsze.

Kolorystyka 

Obecnie zdecydowanie przeważają kolory lekkie, delikatne, lekkostrawne dla oka, rekomendowany jest brak bombardowania neonami. Dominują też barwy przygaszone, organiczne, sprawiające wrażenie uporządkowania i elegancji.

Dodatkowo kolorystyka jest bardzo konsekwentna, ułatwiająca odszukanie potrzebnych informacji, sugerująca poszczególne decyzje. Wszystko po to, by ulżyć oczom nieprzyzwyczajonym do obecności w sieci 24/h, a użytkownikowi zapewnić jak najprostsze przejście przez kolejne widoki.

Dark mode 

Pastele istnieją w opozycji do coraz bardziej popularnego trybu ciemnego. Najnowsze monitory mają już możliwość wydobycia mocnej czerni, nasycone odcienie nie sprawiają już technicznych problemów. Barwy te dają ulgę oczom, ponieważ do tej pory były narażone na jasne, wybielone interfejsy, szczególnie dające się we znaki w porze późno popołudniowej i nocnej.

Przy home office nikogo nie dziwi już praca w godzinach wieczornych, lub też wcześnie rano – wtedy panuje spokój, można zebrać myśli i pracować bardziej efektywnie. Dodatkowo dzięki mocnym kontrastom poszczególne elementy interfejsu są bardziej widoczne, łatwiejsze do odszukiwania.

Interfejsy tworzone głównie pod urządzenia mobilne

Przeniesienie życia do świata online to diametralna zmiana dla większości osób. Przejście z komputera na smartfon – może boleć mniej, będzie na pewno łatwiejsze i bardziej naturalne niż poprzedni krok. Niesie za sobą dużo plusów – po wyjściu na zewnątrz w dalszym ciągu możemy zrobić zakupy, popracować na świeżym powietrzu. Laptopa niestety nie zawsze możemy zabrać ze sobą. 

W odpowiedzi na taką tendencję powinny wyglądać i działać dobrze zarówno na desktopie jak i smartfonie. Mobilny wariant interfejsu jest kluczowy pod względem UX, a niedostosowanie go pod tym kątem grozi zniechęcaniem potencjalnych odbiorców. Brak RWD mocno obniża jakość strony, oraz miejsce na liście wyników w google, jednocześnie podnosząc koszty kampanii w social mediach.

3D – obraz wyrażający więcej niż 1000 słów 

Treść, którą docelowo przekazuje się w formie do oglądania, zazwyczaj chętniej jest wybierana przez użytkowników. Bywa nie tylko łatwiejsza w odbiorze, ale też nie wymusza reakcji ani podejmowania działań. Dla większości osób obraz jest bezwzględnie łatwiejszy do zapamiętania, zapewnia doznania zdecydowanie bardziej pozytywne. 

Zaprojektowanie prostej animacji 2D/3D nie powinno wymagać wielkich nakładów budżetu czy wielogodzinnej pracy, a jakikolwiek, nawet najprostszy ruch na stronie już przykuwa uwagę. Technika coraz bardziej pozwala też na takie rozwiązania – przeglądarki są wciąż poprawiane pod kątem kompatybilności. Wertowanie stron internetowych na smartfonach również nie sprawia już problemów. W myśl trendu „mobile first” większość interfejsów jest odpowiednio dopasowywana, nie ma większego znaczenia czy przegląda się je na komputerze czy telefonie.

Nowe spojrzenie na typografię

Projektanci coraz częściej sięgają po ciekawe kroje pisma, co widać szczególnie w projektach niestandardowych, jako próbne rozwiązanie. Kroje bezszeryfowe zaczynają być mieszane z szeryfowymi, następuje eksperymentowanie z pomniejszaniem liter, budowanie słów z graficznych odpowiedników. Typografia może być zaskakująco duża, wyrafinowana, wysmakowana, taka do której jeszcze nie zdążyliśmy się przyzwyczaić.

Trend odradzany jest jednak przy tworzeniu strony, której potrzebuje każdy użytkownik np. sklepu internetowego. W miejscach tego typu dla konsumenta ważniejsza jest treść sama w sobie niż jej wygląd. Opisy ekstrawaganckie, wyrafinowane, mogłyby przytłoczyć i zniechęcić do przebrnięcia przez całość tekstu.

Głosowy interfejs

Rozwiązanie to po części można traktować jako minimalizację dotykania powierzchni – pandemia wymusiła wprowadzenie do życia codziennego tego typu rozwiązań w jak największej ilości.

Trend ten jest również ułatwieniem użytkowania, możliwością szybszego wyszukania produktu, czy informacji. Na ten moment na pewno sporym utrudnieniem dla twórców jest brak zaufania użytkowników do takich rozwiązań. Zmiana przyzwyczajeń zawsze wprowadza swego rodzaju niepokój. Celem na pewno będzie wprowadzenie głosowego interfejsu stopniowo, sukcesywnie przyzwyczajając coraz większą liczbę osób.

Najlepszą drogą w trakcie projektowania jest skupienie się na jednym, dwóch trendach i budowanie strony w sposób uproszczony, łatwy w odbiorze, odrzucający wszystko co zbędne, działając w myśl zasady „less is more”. Wszystko po to, by nie przedobrzyć i nie zmęczyć użytkownika. 

Dokonując wyboru dominujących trendów warto skupiać się na tych, które wesprą biznes klienta i pomogą mu w sprzedaży.  Przy obecnym natłoku informacji strony ciężkie w odbiorze odrzucają, zmuszają do szukania prostszych rozwiązań. Cel to zmobilizowanie użytkownika do pozostania na dłużej, zachęcenie do przejścia wszystkich przemyślanych kroków, im ich mniej tym większe szanse na odpowiednie reakcje.

Do you like this article? Share it with your friends:
Author:

Mikołaj Lehman

Write to me: m.lehman@gmihub.com

Recommended articles

Zbuduj swój produkt z GMI

Wyślij nam zapytanie i uzyskaj odpowiedź tego samego dnia!

Zatrudnij nas