Trendy IT 2017 roku – jaka technologia zawojuje światowe rynki?

7 kwietnia 2017
Mikołaj Lehman

Specjaliści od analizowania sektora IT cyklicznie wyłaniają i szacują trendy mogąca w znaczący sposób przyczynić się do kształtowania światowej gospodarki i sektora branży IT. Wedle wielu ekspertów poniższe trendy będą aktywnie wpływać na rozwój biznesu nawet do 2020 roku.

W tym artykule podamy i opiszemy technologiczne trendy o największym potencjale. Zapraszamy do lektury.

Sztuczna inteligencja (AI) i zaawansowane uczenie maszynowe

sztuczna inteligencja

Szacuje się, że rynek oraz biznesy związane z AI do 2020 roku warte będą blisko 5,05 mld dolarów. Uczenie maszynowe to nic innego, jak dziedzina, w której bada się samodzielne uczenie się algorytmów na podstawie przyswajanych danych. Przykładem zastosowania uczenia maszynowego może być rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów, czy silniki wyszukiwarek.

Uczenie maszynowe działa na zasadzie tworzenia dynamicznego modelu z danych i metodycznego poprawiania trafności wysnuwanych przez algorytm wniosków, decyzji i działań związanych z przetwarzanymi danymi wejściowymi.

Sztuczną inteligencją natomiast nazywamy oprogramowanie, które jest podstawą dla uczenia maszynowego. AI jest bezpośrednio powiązana z programowaniem, analityką danych, eksploracją danych i szacowaniem. Wszystko to opiera się na matematycznych algorytmach. Do 2020 roku powinniśmy zaobserwować dynamiczne wdrażanie AI do większości dziedzin naszego życia. Sztuczna inteligencja może zastąpić większość zawodów, takich jak np. nauczyciel, czy kierowca zawodowy.

Internet Rzeczy (IoT)

internet rzeczy

Łączenie AI z Internetem wedle prognoz stworzy w 2017 roku podwaliny dla Internetu Rzeczy (IoT – Internet of Things). Już teraz możemy obserwować powolne wdrażanie IoT do urządzeń RTV i AGD łączących się z siecią. Obecnie służy im ona do wyciągania z niej danych i informacji, co usprawnia ich działanie.

Jednak całkiem niedługo, bo na przełomie 2017/2018 roku możemy spodziewać się wdrożeń algorytmów umożliwiających wzajemne komunikowanie się urządzeń podpiętych do Internetu. Podłączone sprzęty będą mogły wspierać się w podejmowaniu decyzji. Do końca 2018 roku IoT powinien składać się z około 6 miliardów urządzeń, natomiast do 2021 roku łączna wartość rynku IoT może wynosić nawet niemal 662 miliardy dolarów.

Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (VR/AR)

wirtualna rzeczywistość

Wirtualna rzeczywistość przestała zaskakiwać, a powoli staje się miłą codziennością graczy i geeków. Powoli wkracza pod strzechy konsumentów rządnych rozrywki na zupełnie nowym poziomie immersji. Szacuje się, że do 2020 roku rynek VR wart będzie ponad 162 miliardy dolarów.

Rozszerzona rzeczywistość to z kolei nieco wyżej postawiona poprzeczka. O ile VR zapuszcza powoli korzenie, o tyle AR dopiero raczkuje. Jednak wszystko wskazuje na to, że AR za kilka lat stanie się poważnym konkurentem technologii VR.

Czym różni się VR od AR? Technologia wirtualnej rzeczywistości pozwala nam zamknąć się w sferycznym świecie przedstawianym za pomocą gogli VR. Natomiast w przypadku AR zakładając gogle, zaobserwujemy rozszerzenie rzeczywistości o dodatkowe elementy – np. pełną specyfikację lub rysunki techniczne maszyny, na którą skierujemy swój wzrok.

cta.intresting
btn.yes
btn.no