CMS, CRM, ERP – co to właściwie jest?

Martyna 8 December 2014

Coraz częściej dookoła słyszymy skróty CMS, CRM i ERP – i to już nie tylko w branży informatycznej, ale również w wielu innych segmentach rynku. Co te skróty tak właściwie oznaczają i dla kogo są przeznaczone?

CRM & CMS & ERP

ERP

Zacznijmy od najszerszego zagadnienia: system ERP (Enterprise Resource Planning), czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa. System ERP składa się z kilku mniejszych modułów i jest przeznaczony do zarządzania całym przedsiębiorstwem. Jako jedne z mniejszych modułów można wymienić system do magazynowania, księgowość, finanse, zarządzanie dostawami itd.

Wszystkie te moduły są połączone jedną bazą danych, ale jednocześnie są od siebie niezależne, tj. nie potrzebują innych modułów, aby móc funkcjonować. Zazwyczaj są to aplikacje desktopowe połączone z siecią wewnętrzną danej firmy.

Systemy ERP przeznaczone są dla większych przedsiębiorstw, które obsługują dużą ilość danych dotyczących swoich towarów, klientów, rozliczeń. Na rynku istnieją gotowe rozwiązania takich systemów, takie jak np. Comarch ERP lub SAP ERP. Zakup takich rozwiązań oraz ich obsługa wymaga jednak dużych nakładów finansowych.

CRM

CRM (Customer Relationship Management), czyli zarządzanie relacjami z klientami. CRM może być jednym z modułów systemu ERP, jednakże w ostatnim czasie znaczenie CRM poszerzyło się o automatyzację sprzedaży oraz marketing, a więc może też działać zupełnie osobno. CRM można podzielić na 3 główne zadania:

  • komunikacyjny (odpowiadający za kontakt z klientem);
  • operacyjny (automatyzacja procesów biznesowych);
  • analityczny (analiza zachowań klientów na podstawie danych z elementu operacyjnego).

CRM ułatwiają organizację zadań zespołów sprzedażowych oraz marketingowych, gdzie m.in. można zbierać informacje o leadach oraz nadawać im statusy czy też rodzaj kontaktu. Tym samym mamy pewność, że żaden lead nie zostanie pominięty lub pozbawiony obsługi.

Pozwala nam to również na analizę zachowań klientów oraz zaplanowanie odpowiedniego podejścia marketingowego. Zgłębiamy wtedy znajomość naszego konsumenta, znamy jego zachowanie oraz potrzeby. Ponadto, jesteśmy w stanie szybko odpowiedzieć na jego problemy i zareagować w sytuacji kryzysowej.

Systemy CRM można wykupić na zasadzie miesięcznego abonamentu (np. BaseCRM czy miniCRM) w modelu SaaS (oprogramowanie w chmurze). W przypadku gdy dane oprogramowanie nie spełnia naszych oczekiwań, zawsze można zlecić stworzenie własnego CRM dopasowanego do potrzeb konkretniej firmy i branży.

CMS

CMS (Content Management System), czyli system do zarządzania treścią. Podobnie jak CRM może stanowić jeden z modułów większego systemu ERP, ale też bez problemu może funkcjonować zupełnie osobno. CMS jest używany do zarządzania treścią na stronie internetowej. Może to być strona produktowa, firmowa, a nawet sklep czy też blog. Poprzez zarządzanie treścią rozumiemy zmienianie/dodawanie/usuwanie treści ze strony, zmianę bądź dodanie nowej opcji lub też zarządzanie użytkownikami.

Jest wiele gotowych CMSów, a każdy z nich oferuje różne opcje. Jedne z najpopularniejszych CMSów to WordPress, Joomla! i Magento. Niektóre są zupełnie darmowe, natomiast do innych trzeba wykupić licencję. W przypadku małych wymagań klienta wymienione CMSy sprawdzają się bardzo dobrze. Jednak gdy mówimy o bardziej złożonych stronach, czy aplikacjach internetowych, są one niewystarczające i często należy zamówić zbudowanie własnego CMSa, który będzie idealny dla naszego biznesu.

Jak widać, różnice między poszczególnymi zagadnieniami są znaczne, a każde z nich daje inne możliwości. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować, czego i w jakich ilościach dany biznes potrzebuje w danym momencie. Dzięki precyzyjnej analizie będziemy w stanie zautomatyzować powtarzalne procesy i stawać się silniejszymi od konkurencji. ERP jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla większych firm, skoncentrowanych na dostawie produktu do klienta, natomiast same CRM i CMS są w stanie zadowolić nawet najmniejszego gracza.

 

Komentarze 1 z 1
  1. article title photo
    Maksymilian Śleziak January 13 , 2015 02:32 - Odpowiedz

    Dziękujemy za wspomnienie o https://miniCRM.pl 🙂

  2. article title photo
    Marcin May 18 , 2016 12:56 - Odpowiedz

    Warto wspomnieć o innych systemach SCM, MES, DMS, APS, CMMS itd. http://kamee.pl

  3. article title photo
    Krzysztof February 12 , 2017 20:35 - Odpowiedz

    Według definicji Magento to CMS. Posiada jednak funkcje wymienione przy systemie CMR np.: kontakt z klientem, marketing (mailing) i inne. Czy więc jest czymś pomiędzy tymi dwoma systemami czy systemy CMS mogą mieć też funkcjonalność CMS-ów?
    Czy platforma obsługi sklepu magento wpisuje się w definicję ‘systemy informatycznego’ ?

    • article title photo
      Mikołaj Lehman February 20 , 2017 10:54 - Odpowiedz

      Magento to system ecommerce, ktory zawierać w sobie może różne moduły. Jeżeli mówimy o sklepach to CRM jest tam standardowo – customer relationship management – czyli zarządzanie relacjami z klientem. Pod CRM można podpiąć takie funkcje jak dane kontaktowe, zadania, sprzedaż itp. Sa to bardzo szerokie pojęcia. CMS to system do zarządzania treścia czyli np. artykułami, galeriami zdjęć itd.

Napisz komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *