Coraz częściej dookoła słyszymy skróty CMS, CRM i ERP – i to już nie tylko w branży informatycznej, ale również w wielu innych segmentach rynku. Co te skróty tak właściwie oznaczają i dla kogo są przeznaczone?
ERP
Zacznijmy od najszerszego zagadnienia: system ERP (Enterprise Resource Planning), czyli planowanie zasobów przedsiębiorstwa. System ERP składa się z kilku mniejszych modułów i jest przeznaczony do zarządzania całym przedsiębiorstwem. Jako jedne z mniejszych modułów można wymienić system do magazynowania, księgowość, finanse, zarządzanie dostawami itd.
Wszystkie te moduły są połączone jedną bazą danych, ale jednocześnie są od siebie niezależne, tj. nie potrzebują innych modułów, aby móc funkcjonować. Zazwyczaj są to aplikacje desktopowe połączone z siecią wewnętrzną danej firmy.
Systemy ERP przeznaczone są dla większych przedsiębiorstw, które obsługują dużą ilość danych dotyczących swoich towarów, klientów, rozliczeń. Na rynku istnieją gotowe rozwiązania takich systemów, takie jak np. Comarch ERP lub SAP ERP. Zakup takich rozwiązań oraz ich obsługa wymaga jednak dużych nakładów finansowych.
CRM
CRM (Customer Relationship Management), czyli zarządzanie relacjami z klientami. CRM może być jednym z modułów systemu ERP, jednakże w ostatnim czasie znaczenie CRM poszerzyło się o automatyzację sprzedaży oraz marketing, a więc może też działać zupełnie osobno. CRM można podzielić na 3 główne zadania:
- komunikacyjny (odpowiadający za kontakt z klientem);
- operacyjny (automatyzacja procesów biznesowych);
- analityczny (analiza zachowań klientów na podstawie danych z elementu operacyjnego).
CRM ułatwiają organizację zadań zespołów sprzedażowych oraz marketingowych, gdzie m.in. można zbierać informacje o leadach oraz nadawać im statusy czy też rodzaj kontaktu. Tym samym mamy pewność, że żaden lead nie zostanie pominięty lub pozbawiony obsługi.
Pozwala nam to również na analizę zachowań klientów oraz zaplanowanie odpowiedniego podejścia marketingowego. Zgłębiamy wtedy znajomość naszego konsumenta, znamy jego zachowanie oraz potrzeby. Ponadto, jesteśmy w stanie szybko odpowiedzieć na jego problemy i zareagować w sytuacji kryzysowej.
Systemy CRM można wykupić na zasadzie miesięcznego abonamentu (np. BaseCRM czy miniCRM) w modelu SaaS (oprogramowanie w chmurze). W przypadku gdy dane oprogramowanie nie spełnia naszych oczekiwań, zawsze można zlecić stworzenie własnego CRM dopasowanego do potrzeb konkretniej firmy i branży.
CMS
CMS (Content Management System), czyli system do zarządzania treścią. Podobnie jak CRM może stanowić jeden z modułów większego systemu ERP, ale też bez problemu może funkcjonować zupełnie osobno. CMS jest używany do zarządzania treścią na stronie internetowej. Może to być strona produktowa, firmowa, a nawet sklep czy też blog. Poprzez zarządzanie treścią rozumiemy zmienianie/dodawanie/usuwanie treści ze strony, zmianę bądź dodanie nowej opcji lub też zarządzanie użytkownikami.
Jest wiele gotowych CMSów, a każdy z nich oferuje różne opcje. Jedne z najpopularniejszych CMSów to WordPress, Joomla! i Magento. Niektóre są zupełnie darmowe, natomiast do innych trzeba wykupić licencję. W przypadku małych wymagań klienta wymienione CMSy sprawdzają się bardzo dobrze. Jednak gdy mówimy o bardziej złożonych stronach, czy aplikacjach internetowych, są one niewystarczające i często należy zamówić zbudowanie własnego CMSa, który będzie idealny dla naszego biznesu.
Jak widać, różnice między poszczególnymi zagadnieniami są znaczne, a każde z nich daje inne możliwości. Przed podjęciem decyzji należy przeanalizować, czego i w jakich ilościach dany biznes potrzebuje w danym momencie. Dzięki precyzyjnej analizie będziemy w stanie zautomatyzować powtarzalne procesy i stawać się silniejszymi od konkurencji. ERP jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem dla większych firm, skoncentrowanych na dostawie produktu do klienta, natomiast same CRM i CMS są w stanie zadowolić nawet najmniejszego gracza.