Software House Bez Biura część 1: Dlaczego nie trzeba się bać zdalnej firmy IT?

5 września 2018
Mikołaj Lehman

Projekty IT coraz częściej odbywają się niemal w całości online. Współpraca z freelancerami wydaje się nam już zupełnie oczywista, podobnie jak inne formy outsourcingu pewnych aspektów naszej działalności, jeśli brakuje nam już rąk do pracy. Czy mamy zatem jeszcze opory przed nawiązaniem współpracy z firmą IT, która w całości funkcjonuje zdalnie? Która – de facto – nie ma swojego fizycznego biura? Czy fakt, że software house w całości pracuje wirtualnie, nas paraliżuje? Dzisiaj odpowiemy na pytanie, dlaczego nie trzeba się bać zdalnej agencji programistycznej.

Jak to nie mają swojego biura? Co to za firma bez biura? – taka postawa ma swoje umocowanie w utrwalanych stereotypach i atawistycznym strachu przed firmami – krzakami. Poczucie bezpieczeństwa i zaufania wzrastało, jeśli firma, do której się przymierzaliśmy, miała swoją siedzibę, pięknie urządzone biuro z całą infrastrukturą i biznesową otoczką. Czy jednak firma mogąca ugościć swoich obecnych i przyszłych klientów w biurowych salonach, jest merytorycznie lepiej przygotowana do projektu i bardziej kompetentna niż agencja, której wszyscy pracownicy wykonują swoje zadania zdalnie i są rozrzuceni po świecie? Czy software house, którego deweloperzy nie są stłoczeni w open space’ach, a pracują z domu (każdy ze swojego, ma się rozumieć), jest mniej godny zaufania od tego, który ma swoje centrum dowodzenia w biurowcu?

Klienci z całego świata

Projekty IT w sposób zupełnie naturalny przeniosły się do sieci. Coraz większa liczba aplikacji ułatwiających współpracę na odległość oraz zmieniająca się na plus mentalność biznesowa, sprawia, że każdy etap projektu może spokojnie odbywać się online, zamiast w konkretnym biurze.

W GMI Group Software House prowadzimy projekty dla klientów z różnych państw. Czy ma dla nich znaczenie, czy mamy fizyczną siedzibę w Warszawie, Krakowie, czy w Gdańsku? Nie ma absolutnie żadnego! Liczy się zupełnie co innego – czy komunikacja w trakcie projektu będzie funkcjonowała płynnie i całość współpracy będzie merytorycznie na najwyższym poziomie. Nasz klient chce mieć poczucie, że ma z nami stały kontakt i że projekt nie wymyka mu się spod kontroli. Jeśli na końcu drogi dostarczamy fajną aplikację, która nie tylko jest produktem wysokiej jakości, ale też jest zgodna z oczekiwaniami klienta, to brak biura jest nieistotnym szczegółem.

Jak koordynujecie projekty, nie będąc w jednym miejscu?

W jaki sposób nie będąc w jednym biurze, możecie utrzymać projekty w ryzach? Jak wygląda wasza wewnętrzna współpraca? Jak przeprowadzacie sprinty? Jak pilnujecie, żeby programiści pisali kod, a nie odkurzali swoje mieszkanie w czasie kiedy powinni pracować?

Z punktu widzenia klienta to bardzo uzasadnione pytania i obawy. Jak w GMI Software House spinamy to w całość? Przede wszystkim, naszą pracę opieramy na sprawdzonych narzędziach:

– Slack – absolutna światowa czołówka, jeśli chodzi o biznesowe komunikatory. Pozwala na zwinną komunikację i przesyłanie plików między pojedynczymi użytkownikami jak w również w dowolnie dobieranych grupach, oraz kanałach dedykowanych konkretnemu projektowi. Popularność tej aplikacji potwierdziła się nawet w momencie, wydawałoby się, kryzysowym dla tej marki – mianowicie jak pewnego dnia Slack przestał działać na kilka godzin, w sieci zaroiło się od prześmiewczych gif-ów, które na dobrą sprawę pokazywały szacunek i sympatię wobec tej aplikacji.
– Trello – rewelacyjne rozwiązanie do zarządzania projektami, które włącza klienta w proces rozwoju jego produktu. System ten działa tak, żeby w czasie rzeczywistym wszystkie zmiany wyświetlały się wszystkich osobom podłączonym pod projekt. Co więcej, Trello jest świetnie zintegrowane z urządzeniami mobilnymi, dzięki czemu każda osoba z dowolnego miejsca ma wgląd w proces projektowy.
– G Suite – biznesowy pakiet aplikacji serwowany przez wujka Google. Znajdziemy tu wszystko, co potrzeba do szybkiej, efektywnej komunikacji (Gmail, Hangouts, Meet), do planowania (Kalendarz), tworzenia plików (Word, Excel, Power Point, etc.).

mnie kwestie: Takie jak motywacja,

Wszystkie te narzędzia otwierają drzwi do sprawnej współpracy wewnątrz zespołu deweloperskiego, jak również na linii software house – klient.

Kliencie, witamy na pokładzie!

W GMI jednym z fundamentów naszej filozofii biznesowej jest pozytywna relacja z klientem. Nie budujemy sztucznego muru, tylko od pierwszej rozmowy gramy w otwarte karty i kreujemy partnerską współpracę. Może to się wydać zaskakujące, ale działamy tak, że klient staje się częścią zespołu, który realizuje projekt. Niezależnie od tego, że rola klienta ukształtuje się jako inwestora, czy też przyjmie formę Product Ownera, to jego zaangażowanie w projekt jest równie niezbędne.

Jak to wygląda w praktyce? Nasz klient ma pełny dostęp do Trello i wszystkich materiałów projektowych, więc cały czas może trzymać rękę na pulsie. Co warto szczególnie podkreślić – dzięki Daily, Daily Scrum Meeting to video konferencja, która każdego dnia gromadzi wszystkich deweloperów, żeby omówić postęp prac projektowych.

Przewaga zdalnej firmy IT nad tą tradycyjną

Czy jest się zatem czego bać, jeśli chodzi o zatrudnienie firmy IT, która nie posiada swojego biura? Zdecydowanie nie! Wręcz przeciwnie, wybór zdalnej agencji programistycznej ma większy sens niż decydowanie się na tradycyjnego wykonawcę, który dysponuje swoją siedzibą. Dlaczego? Ponieważ klient może cały czas uczestniczyć w projekcie, nie tracąc cennego czasu na dojazdy do agencji IT i nie tonąc w niekończących się kosztach podróży na cotygodniowe spotkania, żeby omówić postęp prac. Aplikacje, które omówiliśmy powyżej, wzmacniają jego udział w projekcie – w czasie rzeczywistym, za pomocą kilku kliknięć, ma dostęp do wszystkich materiałów i może je na bieżąco omawiać z zespołem deweloperów.

Jest jeszcze jedna przewaga zdalnej firmy IT nad tradycyjną – o ile „biznesowo prestiżowa” lokalizacja firmy może nawet o połowę wywindować cenę projektu, o tyle software house bez biura nie wytnie klientowi takiego numeru.

cta.intresting
btn.yes
btn.no