Outsourcing IT – Offshoring czy Nearshoring

16 października 2016
Mikołaj Lehman

Na przestrzeni kilku ostatnich lat outsourcing IT urósł do potężnych rozmiarów. Przewiduje się, że sektor IT niemal całkowicie przeniesie się na pracę zdalną. Według raportu IT Outsourcing Statistics:

  • 92% organizacji IT korzysta z outsourcingu pojedynczych zadań lub całych projektów.
  • 65% organizacji dzięki outsourcingowaniu prac znacznie podniosło efektywność pracy oraz zminimalizowało koszta.
  • 31% wszystkich zadań IT zostaje outsourcingowane.
  • 89% klientów jest zadowolonych z outsourcingowanych kontraktów.

Jak widać, statystyki wyglądają zachęcająco. Outsourcing to zagadnienie rozbudowane i niejednolite. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji związanych ze zlecaniem prac IT firmom zewnętrznym, warto dokładnie przeanalizować temat. Dzięki temu będziemy w stanie dokonać trafniejszych wyborów i lepiej outsourcingować prace.

Jak dzieli się outsourcing?

Na wstępie warto dokładnie określić, czym jest outsourcing. Dzięki temu uzyskamy bardziej klarowny przedmiot rozważań i w późniejszej części artykułu łatwiej go usystematyzujemy.

Outsourcing to inaczej zlecanie prac, które musi wykonać firma, na rzecz innych, zewnętrznych podmiotów- najczęściej firm. Outsourcing prężnie rozwija się w modelu B2B (Business to Business), jednak nie ogranicza się wyłącznie do niego – często możemy spotkać się również z outsourcingiem B2C (Business tu Client).

Przykładem może być outsourcing w branży IT, gdzie firma zajmująca się wypuszczaniem na rynek nowych rozwiązań webowych, korzysta z usług zewnętrznej firmy zrzeszającej zespoły deweloperów, tworzących tego typu rozwiązania.

Outsourcing nie ma żadnych ograniczeń odnoszących się do lokalizacji zatrudnianej firmy oraz odległości pomiędzy stronami kontraktów. Tutaj dochodzimy do podziału outsourcingu na offshoring i nearshoring.

Czym jest offshoring i dlaczego podupada?

Offshoring to inaczej outsourcing, w którym firma zleca zadania (np. z branży IT) podmiotom znajdującym się w znacznych odległościach od lokalnego usytuowania zleceniodawcy. Przykładem offshoringu może być zlecanie przez firmę z USA zadań firmom outsourcingowym z Azji.

Ten rodzaj outsourcingu był najpopularniejszą formą zlecania prac IT i biznesowych przez ostatnie kilka lat. Obecnie trend ten nieco wyhamowuje, a coraz popularniejszy staje się nearshoring. W dalszej części artykułu wyjaśnimy dlaczego.

Podstawową zaletą offshoringu jest znaczne obniżenie kosztów inwestycji, jednak znaczny udział konkurencyjnych rynków z Europy Wschodniej sprawił, że offshoring staje się obecnie mniej atrakcyjny dla zewnętrznych inwestorów.

Duże ryzyko, mniej stabilna sytuacja gospodarcza i polityczna w Indiach, Pakistanie, czy na Filipinach, a także duże różnice kulturowe i problemy z komunikacją, sprawiają, że inwestorzy niejako uciekają z rynków azjatyckich i coraz chętniej decydują się na usługi deweloperów z Europy.

Nearshoring to nowa jakość w outsourcingu IT

Obecnie dla wielu firm z USA, czy Wielkiej Brytanii korzystniejszy wydaje się nearshoring.  Jest to outsourcing zadań w grupie lokalnej. Nearshoringiem nazywamy zlecanie prac w obrębie tego samego tygla kulturowego. Oznacza to, że dla Amerykanów, Brytyjczyków, czy Niemców, nearshoring to korzystanie z usług deweloperów z krajów Europy, przykładowo z umiejętności programistów z Polski, Chorwacji, Czech, czy Ukrainy.

Niewątpliwą zaletą nearshoringu jest ponoszenie znacznie mniejszego ryzyka wśród zleceniodawców. Rynki Europejskie, a zwłaszcza rynki krajów Europy Wschodniej, taki jak np. Polski, są stabilne, oferują świetnie przeszkolonych specjalistów, wśród których o wiele większy procent biegle posługuje się językiem angielskim, niż ma to miejsce w krajach azjatyckich.

Lokalne zlecanie zadań z branży IT nie oznacza, że rozwiązanie to będzie mniej korzystne cenowo. Dynamicznie rozwijający się Polski rynek IT oferuje atrakcyjne ceny, które z punktu widzenia zagranicznych inwestorów bez trudu mogą konkurować z ofertami rynków azjatyckich.

Inną istotną zaletą nearshoringu prac w obrębie Europy Wschodniej jest poprawa bezpieczeństwa danych udostępnianych przez zleceniodawcę. Polska jest krajem, który przestrzega norm, zapisów i praw Unii Europejskiej. Polski rynek ten jest o wiele bezpieczniejszy pod względem ochrony danych. Na kraje azjatyckie nie nałożono tak restrykcyjnych norm dotyczących bezpieczeństwa informacji udostępnianych przez zagranicznych inwestorów. Poza tym, w świadomości pracowników z tamtych regionów, ochrona poufnych danych nie jest branym pod uwagę czynnikiem przy współpracy z firmami zza granicy.

Wybierz specjalistów ze swojego podwórka!

Skoro nearshoring jest obecnie atrakcyjniejszy pod wieloma względami, w porównaniu do offshoringu, dlaczego nie skorzystać z usług deweloperów znajdujących się znacznie bliżej siedziby firmy? Zapraszamy do kontaktu.

cta.intresting
btn.yes
btn.no