MVP, czyli tworzenie podstaw produktu

Martyna 26 czerwca 2014

Wpadłeś na super pomysł, widzisz w nim potencjał, możliwości zarobku, miliony użytkowników poparte milionami na kontach. Masz to! Tworzysz biznes plan, specyfikację skrupulatnie wypisując po drodze coraz to nowsze pomysły, niezliczone funkcje, które są absolutnie potrzebne do poprawnego działania projektu. Wysyłasz specyfikację do kilku agencji, które podają duże widełki cenowe bądź wyceny znacznie przekraczające Twój budżet..

mvp-diagram-2

Każdy początkujący przedsiębiorca spotkał się z taką sytuacją. Nie raz podcinała skrzydła i sprawiała, że plany na zbudowanie swojego startupu spływały na niczym. Ale wcale nie musi tak być. Nie musisz wydawać ogromnych sum aby zwalidować i wdrożyć w życie swój pomysł.

1. Analizuj, analizuj i jeszcze raz rozmawiaj!

Skup się na tym, jaka jest największa zaleta Twojego produktu czy też biznesu. Jaką wartość oferujesz przyszłym użytkownikom? Co sprawi, że wybiorą akurat Twój produkt? Czy rzeczywiście istnieje potrzeba na rynku, którą Twój produkt zaspokaja? Jaka jest główna i najważniejsza funkcja w Twoim serwisie? Jest kilka dróg aby odpowiedzieć sobie no to pytanie.

Po pierwsze zrób wywiad nie tylko wśród znajomych, ale co najważniejsze wśród potencjalnych użytkowników. Tak jak mówi zasada Lean Startup Get out of the building! Rozmawiaj, zadawaj pytania, a przede wszystkim słuchaj co Twoi przyszli Klienci aktualnie używają, jakie mają problemy i jak chcieliby aby zostały rozwiązane. W ten sposób zweryfikujesz czy Twój produkt spełnia ich potrzeby. Może się zdarzyć nawet tak, że dzięki tym wywiadom odkryjesz zupełnie nowe potrzeby Twoich klientów. A wszystko to jeszcze zanim napiszesz (lub napiszą dla Ciebie) chociażby jedną linijkę kodu.

Po drugie, możesz skorzystać z porad ekspertów. W Polsce coraz to więcej wyrasta akceleratorów, inkubatorów przedsiębiorczości, które wspierają przedsiębiorców, pomysłodawców nowych innowacyjnych startupów. Często oferują one darmowe ‚office hours’, na których można skonsultować swój pomysł z doświadczonymi mentorami, posłuchać ich wskazówek a nawet nawiązać ciekawe kontakty. Takie office hours w Krakowie oferują m.in. http://www.innovationnest.co/ lub http://colab.pl/#accelerate. Dzięki temu otrzymasz cenny feedback od osób z ogromnym doświadczeniem i ciekawymi pomysłami.

2. Prototypowanie

Gdy już podzieliłeś się swoim pomysłem z dużą grupą ludzi, zebrałeś opinie i doskonale wiesz, co jest kluczową funkcją Twojego startupu możesz rozpocząć prototypowanie. Zmniejszenie ilości funkcji w pierwszym etapie do tej jedynej kluczowej na pewno będzie lżejsze dla Twojej kieszeni i bardziej przyjazne dla Twoich użytkowników. Wspólnie z wykonawcą stwórzcie makietę skupiając się na prostocie i łatwości poruszania się po serwisie / produkcie. Stworzenie makiety sprawia, że już masz realny podgląd na to jak Twój produkt będzie wyglądał, dzięki czemu możesz na to spojrzeć świeżym jak i krytycznym wzorkiem.

Gdy etap makiet i grafiki jest już za Tobą, w końcu nadchodzi ta pierwsza część właściwa – programowanie. Wykonawca wszystko to co zostało omówione wprowadza w życie. Z reguły projekty MVP nie zabierają dużo czasu do zaprogramowania ze względu na małą ilość funkcji, a więc nie możesz osiąść na laurach bo masz mało czasu na…

Laptop-MVP-Startup

3. Marketing i zbieranie leadów do Twojego MVP

Podczas gdy programiści pracują w pocie czoła Ty możesz już rozpocząć marketing poprzez stworzenie landing page z krótkim opisem swojego produktu oraz zaproszeniem do zapisania się do testów / bety. Pokazuje to przyszłym użytkownikom, że zależy Ci na ich opini i że mogą mieć wkład w rozwój produktu. Ponadto możesz się udzielać na forach i serwisach branżowych, mediach społecznościowych – ważne aby to była wartościowa dyskusja a nie zwykła reklama produktu. Dobrym posunięciem jest również stworzenie osobnych fanpage’ów, na których dla przykładu będziesz informował o postępie prac lub też komunikować się z innymi użytkownikami.

Oprócz internetowych form, jedną z najprostszych ale także najbardziej czasochłonnych metod jest po prostu uczestniczenie w różnego rodzaju konferencjach, spotkaniach, wydarzeniach o tematyce bądź startupowej lub też typowo branżowej odpowiedniej dla Twojego produktu. W ten sposób poznasz wiele innych osób, które są na podobnym etapie co Ty, i przede wszystkim zbudujesz bazę potencjalnych klientów.

4. Cenny feedback od pierwszych użytkowników.

Projekt w wersji podstawowej ukończony, idzie w świat pod krytyczne oko użytkowników. Monitoruj ich ruch na stronie, którą sekcję najczęściej odwiedzają, co ich interesuje a co odpycha. Zachęcaj do kontaktu i zostawiania feedbacku. Pytaj o zdanie, którą funkcję rozwinąć, a jakie dodać nowe. To przecież dla nich jest ten produkt, więc ich zdanie jest jednym z najważniejszych, za którymi powinieneś podążać.

Podsumowując: wybierając opcję rozwoju startupu/biznesu metodą MVP przyspieszasz prace wdrożeniowe, oszczędzasz pieniądze, skupiasz się na marketingu, otrzymujesz opinie aktualnych użytkowników. Dzięki temu sposobowi zwalidujesz swój pomysł i nabierzesz rozpędu do dalszego rozwijania produktu.