Kampanie Marketingowe, a Landing Page

6 grudnia 2016
Mikołaj Lehman

Dobry landing page to połowa sukcesu skutecznej kampanii reklamowej lub marketingowej w sieci.  Landing pages (strony docelowe; strony, na których lądujemy) powinny cechować się kilkoma ważnymi aspektami, które znacząco wpływają na współczynnik konwersji oraz zmniejszają współczynnik odrzuceń.

ferramentas-para-criar-landing-pages

W artykule skupimy się na budowaniu dobrego landing page na potrzeby kampanii marketingowej. Podpowiemy, czym dokładnie się charakteryzują, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany landing page, na jakie cechy zwrócić uwagę podczas jego budowy, a także jakich popularnych błędów unikać.

Czym w ogóle jest landing page?

Landing page jest specjalnym typem strony internetowej, na którą użytkownik zostaje skierowany prosto z naszej kampanii reklamowej. Odnośnik do landing page produktu, usługi lub firmy może prowadzić z banerów, linków sponsorowanych, mailingów, czy innych zabiegów reklamowych, promujących przedmiot landing page’a, przykładowo skorzystanie z usług firmy IT.

Od czego zacząć budowę landing page do kampanii SEM?

Planuj

Przed każdym projektem, niezbędne jest określenie jego celu i grupy docelowej, do której kierujemy nasz landing page. Warto wymienić poszczególne możliwe do osiągnięcia cele kampanii, a także określić zasoby, jakimi dysponujemy. Oczywiście najważniejszymi zasobami są środki finansowe oraz zasoby ludzkie. Mierz siły na zamiary i dokładnie szacuj swoje szanse pod względem dostępnych środków.

Określ deadline

Czas jest obecnie towarem deficytowym i na tyle luksusowym, że pracownicy w każdej niemal branży borykają się z jego brakiem. Odpowiednie określenie realnego terminu oddania strony, czy zakończenia poszczególnych etapów prac pozwoli skuteczniej zarządzać czasem osób zaangażowanych w projekt i stabilniej budować kampanię SEM opartą o landing page.

Jakie są główne założenia przemyślanego landing page’a?

Przede wszystkim powinien być atrakcyjny wizualnie, przyciągać uwagę, nawoływać do działania. Landing page to reklama, nie można o tym zapominać. O jej skuteczności świadczy kilka ważnych cech, które omówimy w dalszej części artykułu. Pamiętajmy jednak, żeby tworzony przez nas landing page skupiał się na kilku ważnych elementach:

  • Minimalizm – proste grafiki, nieskomplikowane animacje i prosta forma to klucz do atrakcyjności wizualnej.
  • Pisanie językiem korzyści, zgodnie z zasadami SEM. Przekonanie czytelnika to podstawa. Tekst ma tutaj ogromną moc sprawczą, która determinuje osoby z grupy docelowej do podjęcia akcji, do której zostają nakłaniane w landing page. Przykładowo dla osób zainteresowanych usługami programistycznymi, język korzyści może przedstawiać się w ten sposób: „pisanie programów za najlepsze stawki na rynku – z nami zostaniesz liderem”.
  • Brak dodatkowych elementów, które mogłyby odwrócić uwagę czytelnika od koncentracji na przedmiocie omawianym w landing page.
  • Cel strony docelowej musi być jeden. Nie możemy jednocześnie nakłaniać użytkownika do podjęcia wielu działań jednocześnie, ponieważ zwyczajnie się zniechęci i straci orientację. Dodatkowo cel musi być utrzymany w prostej i zrozumiałej dla każdego formie, np. projektowanie WWW – zamów usługi w mniej niż 5 minut.

Landing page, który sprzedaje – jak go stworzyć?

Landing page wbrew pozorom nie jest zagadnieniem prostym. Komponowanie skutecznej strony o wysokim współczynniku konwersji powinno być odpowiednio przemyślane. Poniżej prezentujemy podstawowe elementy landing page, na które należy zwrócić uwagę.

Nagłówek to pierwsze, co czyta potencjalny klient

Spójrz na nagłówki w brukowcach. Często są one o wiele lepsze niż sama treść artykułu. Zarówno landing page, jak i niskiej jakości gazeta do poczytania powinny posiadać chwytliwe nagłówki, które zaciekawią i skupią uwagę.

Nagłówek powinien zachęcać, podkreślać główną korzyść przedmiotu kampanii, wskazywać jego najważniejszą cechę, nawoływać do wykonania akcji. Nagłówek powinien odnosić się do czytelnika bezpośrednio i angażować go emocjonalnie – „Kup już dzisiaj, a konto www otrzymasz gratis”, Wybierz nasz leasing IT i zgarnij 20% zniżki na pierwszy projekt”, „oferujemy najlepsze programy na zamówienie, sprawdź nas!”

Uwypuklanie korzyści dobrem landing page’a

Klient musi wiedzieć, jakie korzyści uzyskuje, decydując się na produkt. „Jeden woli ogórki, a drugi …”, no właśnie. Uwypuklenie wszystkich korzyści związanych z produktem lub usługą opisywanymi na landing page gwarantuje, że każdy potencjalny klient znajdzie coś dla siebie, a nasza oferta trafi do szerszego grona odbiorców.

Korzyści powinny być odpowiednio przedstawione. Najlepiej umieścić je przed samym wzrokiem czytelnika. Oczywiście przyda się tu język korzyści oraz solidne badanie rynku związane z potrzebami docelowej grupy odbiorców – przykład: „Nasz internet software house pozwala oszczędzić Twój czas!”.

Jasny przekaz – szybka sprzedaż

Sprzedażowa strona www powinna być prosta i łatwa w odbiorze. Przekaz w niej zawarty musi zachęcać do podjęcia konkretnej akcji i nie zwodzić skomplikowanymi dodatkowymi opcjami, rozbudowanymi opisami, czy oferowaniem wszystkiego naraz.

Oczywiście, klient chce wiedzieć wszystko i w tym celu warto stworzyć coś na wzór FAQ, które rozwieje wszystkie wątpliwości związane z przedmiotem landing page’a. Pamiętajmy jednak, że strona ma służyć sprzedaży, a sprzedaż z reguły jest szybka. Jeżeli uważasz, że klient może mieć problemy ze zrozumieniem niektórych elementów, których dotyczy landing page, warto odpowiedzieć w landingu na podstawowe pytania:

  • Czego dotyczy oferta, kto sprzedaje produkt lub usługę?
  • Co klient zyskuje?
  • Dla kogo przeznaczona jest oferta?
  • W jaki sposób można z niej skorzystać?

FAQ lub inna forma odpowiadania i rozwiewania ewentualnych wątpliwości będzie różna w zależności od oferty. Warto jednak orbitować wokół prezentowanego schematu.

Atrakcyjne fotografie wpływają na emocje

Zdjęcia zawierane w landing page powinny być atrakcyjne wizualnie. Decydowanie się na wysokiej jakości fotografie zawsze się zwróci. Obecnie popularną formą jest również fotografia 360, która prezentuje przedmiot oferty w pełnej krasie.

Nie zawsze najlepszym wyborem są zdjęcia ze stocków. Jeżeli landing page dotyczy nietypowego produktu lub usługi, dobrym pomysłem jest zatrudnienie fotografa, który w profesjonalny sposób stworzy indywidualne i dopasowane zdjęcia do oferty. Oferując strony internetowe dla firm, warto zdecydować się na sfotografowanie swojego zespołu, lub biura.

Zdjęcia muszą odpowiednio sycić wzrok czytelnika i wzbudzać w nim określone emocje – radość, zaciekawienie, spokój, ekscytację itd. Zdjęciami również możemy przedstawić wezwanie do działania i przyciągnąć uwagę. Oczywiście muszą one współgrać z całym landing page.

Dowód społeczny – skuteczny chwyt marketingowy

Podparcie swojej oferty dowodem społecznym (social proof) pozwoli czytelnikowi nieco podeprzeć swoją decyzję o wybraniu usługi lub produktu reklamowanych na landing page. „Skoro tyle ludzi wybrało usługi informatyczne dla firm tego dewelopera, to znaczy, że muszą być dobre”.

W dowodzie społecznym warto zawrzeć liczniki z mediów społecznościowych (lajki, udostępnienia lub inne reakcje społeczności – o ile jest się czym chwalić). Potężną moc sprawczą mają również rekomendacje i testymoniale od klientów.

Udostępnienie ilości sprzedanych usług lub produktów wpłynie na zjawisko potwierdzenia wśród prawie zdecydowanych czytelników. Możemy również zamieścić logo firm, które skorzystały z oferty lub współpracowały z nami. Jest to świetny i skuteczny element poprawiający współczynnik konwersji, zwłaszcza jeśli oferujemy usługi informatyczne, czy np. outsourcing usług IT.

Jasne Call To Action

Wezwanie czytelnika do działania powinno być sformułowane prosto i czytelnie. Najczęściej, aby przejść do kolejnego etapu związanego z zamówieniem usługi, niezbędne jest kliknięcie przycisku (buttona) i uzupełnienie formularza.

Przycisk musi być dobrze widoczny, budzić zaufanie i nawoływać do określonej akcji. Dobrym pomysłem jest umieszczenie go w strategicznych miejscach na landing page, tak, aby klient nie musiał scrollować strony w poszukiwaniu miejsca, w którym może się zapisać lub zamówić usługę/produkt.

Formularz również nie może zniechęcić dużą ilością pozycji do wypełnienia. Powinien wymagać od klienta podstawowych danych. Oczywiście powinniśmy uwypuklić cel i charakter formularza, napisać, do czego służy i wyjaśnić, co stanie się po jego wypełnieniu, np. „usługi informatyczne Kraków – opisz nam swoje zlecenie w poniższym formularzu”, lub „Podaj swoje dane, a nasz programista WWW odezwie się do ciebie”.

Popularne błędy przy tworzeniu landing page

Na zakończenie napiszemy pokrótce o podstawowych błędach, z którymi boryka się wiele nieprzemyślanych landing page.

Strona zbyt wolno się ładuje

Upakowanie na landing page pięknych zdjęć, kolorowych opisów i ścian tekstu z poupychanymi grafikami może prezentować się ładnie, jednak negatywnie wpływa na rozmiary strony i tempo jej ładowania. Zbyt wolne strony automatycznie tracą w rankingu wyszukiwania, co drastycznie zmniejsza współczynnik konwersji.

Brak spójności

Niespójne treści mogą budzić wątpliwość. Grafiki wskazują na inne cechy produktu niż jego opis? Może całokształt landing page nie współgra ze sobą? Utrzymanie spójności prezentowanych treści pozwoli nakłonić do działania nawet najbardziej podejrzliwych klientów.

Zbyt dużo suchego tekstu

Kolosalne bloki tekstu wykonywane czcionką Times New Roman 12 mogą skutecznie zniechęcić do zapoznania się z przedstawianą ofertą. Nawet gdyby byłaby ona utrzymana w najlepszym możliwym stylu, duża część czytelników zwyczajnie ominie ogromne kawały suchego tekstu.

Internet rozpuścił nas nieco pod względem sposobu konsumowania treści. Obecnie ciężko zwrócić czyjąś uwagę samym tekstem w sieci, a jeżeli będzie on jeszcze nieumiejętnie sformatowany (lub wcale), wówczas efekty będą minimalne.

cta.intresting
btn.yes
btn.no