Co to jest Call to action (CTA)?

24 stycznia 2017
Mikołaj Lehman

Wezwanie do działania (CTA) to popularne narzędzie umieszczane w newsletterach, mailingach, landing page’ach i wielu innych miejscach w sieci, których celem jest konwersja. Czym dokładnie jest i jaką funkcję pełni? Zapraszamy do lektury.

call to action, cta

W czym pomaga CTA?

Wyobraź sobie, że buszując po sieci, nagle znalazłeś się na pięknym landing page’u jednej z agencji IT. Landing Page przepełniony jest informacjami, które czytając po raz pierwszy, mogą stworzyć mętlik w głowie. Po dotarciu do końca landingu nie wiesz tak naprawdę, czego oczekuje od Ciebie agencja i jakie kroki przedsięwziąć, jeżeli jesteś zainteresowany ofertą. Oszołomienie informacjami zdarza się nawet najlepszym.

Z pomocą zarówno agencji, jak i Tobie przychodzi niepozorne, jednak skuteczne narzędzie CTA. Dzięki umieszczeniu go na końcu landing page’a doskonale wiesz, że aby umówić się na rozmowę z agencją, musisz wejść pod ten link i uzupełnić prosty formularz.

CTA może przyjmować zarówno subtelną, jak i agresywną formę. Bez względu na to, jaki będzie jego charakter, cel jest zawsze ten sam – poprawić współczynnik konwersji, czyli pisząc kolokwialnie – zwiększyć ilość żądanych akcji.

Call to action może przyjmować dowolną formę. Może być to zachęcająca grafika, skuteczny tekst sprzedażowy, a nawet wideo lub plik muzyczny. Powszechnie stosuje się połączenie atrakcyjnych wizualnie grafik z przekonującymi tekstami.

Dlaczego wezwanie do działania umieszcza się na końcu strony?

Zasada umieszczania prostego komunikatu CTA na końcu strony, czy prezentowanej oferty, jest bardzo intuicyjna. Na początku należy przygotować odpowiedni grunt – poinformować, zaznajomić z tematem i nieco uplastycznić czytelnika. Wzbudzić w nim chęć posiadania lub skorzystania z oferty.

CTA musi być poprzedzane korzyściami. Wyrabiając odpowiedni apetyt, sprawisz, że wezwanie do działania będzie jeszcze skuteczniejsze.

Dobre praktyki w call to action

Wezwanie do działania musi być przemyślane i przede wszystkim sprytne. Obowiązkowe jest tutaj operowanie językiem korzyści oraz (przynajmniej minimalna) znajomość zagadnień marketingowych. Dobre CTA jest w stanie konwertować niemal o połowę lepiej, niż takie, które stworzyliśmy po łebkach!

Minimalizm treści to podstawa

Dobre CTA zawiera się w jednym – dwóch słowach. Wezwanie do działania musi być klarowne i możliwe od zrozumienia dla każdego czytelnika. Musisz jasno określić, czego oczekujesz od potencjalnego klienta. Przykładowymi wezwaniami mogą być: KUP, ZADZWOŃ, POBIERZ, ZAREJESTRUJ SIĘ itd. Wyobrażasz sobie button na stronie zawierający CTA tego typu – „Warszawa software house – skorzystaj z usług”?

Atrakcyjna forma również

O ile treść tekstowa powinna być skondensowana, o tyle forma, w której przedstawia się call to action, musi być atrakcyjna, przykuwająca wzrok, budząca zaufanie.

Zwykle wezwanie do działania umieszcza się w ładnym buttonie, który jest odpowiednio wyeksponowany na stronie. Button musi być odpowiednio duży i maksymalnie czytelny. Poza tym koniecznie musi odpowiednio kontrastować z treścią strony.

Tylko jedno działanie

Wezwanie do działania nie może być niejasne, długie i obejmować kilku działań. Stawiaj na prostotę. Jeżeli Twoje CTA ma parę stron długości, oznacza to, że nieco przesadziłeś. Czytelnik musi otrzymać prostą instrukcję: zarejestruj się, kup teraz, wykonaj projekt strony internetowej, klikając tutaj itd.

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapraszamy Cię do zapisania się na nasz newsletter. Oferujemy Ci regularne dostawy praktycznej wiedzy.

cta.intresting
btn.yes
btn.no