Mikołaj Lehman

Dlaczego feedback w branży IT jest tak istotny?

Nieumiejętnie przeprowadzany feedback może budzić złość, niechęć i frustrację. Odpowiednio realizowany jest w stanie napędzać firmę i działania jej pracowników, motywować oraz rozwijać komunikację międzypracowniczą.

Feedback może być otrzymywany z kilku różnych stron: od szefa, współpracownika, użytkownika końcowego, czy od klienta. W tym tekście zajmiemy się najpopularniejszą formą odpowiedzi zwrotnej – feedbackiem międzypracowniczym. Pod lupę weźmiemy przede wszystkim sposoby przeprowadzania i odbierania feedbacku, a także podpowiemy o dobrych praktykach odpowiedzi zwrotnej, które warto zaimplementować w swoim otoczeniu.

Przyjmowanie feedbacku jest równie ważne, jak jego udzielanie

Konstruktywność to słowo klucz. Jest to najważniejszy elementem feedbacku na każdym jego poziomie. Warto wiedzieć jak odpowiednio krytykować i chwalić poczynania innych. Poniżej zgromadziliśmy kilka istotnych zasad, które mogą nakierować osoby niezaznajomione ze sztuką udzielania i otrzymywania feedbacku, jak robić to dobrze.

Jak przyjmować feedback?

Feedback to bardzo atrakcyjne źródło merytorycznej i obiektywnej informacji zwrotnej związanej z Twoją pracą i zachowaniem w stosunku do innych współpracowników. Znajomość zasad przyjmowania opinii na Twój temat pozwoli Ci wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski i na chłodno prześledzić swoje dotychczasowe poczynania. Zatem jak przyjmować feedback?

Nie obrażaj się

Nikt nie zamierza Cię bezpodstawnie obrazić. Przyjmij krytykę jako próbę pomocy, nie jako atak na Twoją osobę. Jeżeli nie jesteś gotowy na informację zwrotną o Twojej pracy, nie bierz udziału w sesjach.

Słuchaj cierpliwie

Najlepszą obroną jest atak. Pamiętaj jednak, że jesteś na spotkaniu, którego celem jest poprawa efektywności i atmosfery w pracy, nie na wojnie. Jeżeli oceniająca Cię osoba zaczęła dłuższy komentarz związany z Twoją osobą, nie przerywaj jej. Wysłuchaj do końca to, co ma do powiedzenia, a jeżeli wypowiedź jest bardzo długa – notuj to, do czego chcesz się ustosunkować.

Wyciągnij wnioski

Sesja oceniająca owoc pracy będzie bez sensu, gdy nie weźmiesz sobie do serca uwag, które otrzymałeś. Pomyśl o nich, rozbij na czynniki pierwsze to, co usłyszałeś i gdy współpracownicy mają Ci coś do zarzucenia – postaraj się to zmienić.

Jak udzielać feedback?

Udzielanie feedbacku w nienawykłym otoczeniu jest jak stąpanie po kruchym lodzie. Ludzie często chcą usłyszeć opinię o swojej pracy, jednak najczęściej nie są gotowi na przykre elementy konstruktywnej krytyki. Jeżeli nauczysz się odpowiednio udzielać swoich uwag, wówczas nie tylko lepiej trafisz nimi do serca ocenianych osób, ale również nie przysporzysz sobie wrogów. Poniżej znajdziesz kilka ważnych zasad związanych z udzielaniem feedbacku.

Nie lej wody i nie krąż wokół tematu

Bycie konkretnym w udzielaniu swojej opinii pozwoli zredukować powstałe wątpliwości i niejasności do minimum. Skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać danej osobie i pamiętaj: nie oceniaj człowieka, tylko konkretne zachowania. Nie rzucaj oskarżeń i nie staraj się zawstydzić współpracownika.

Kontakt wzrokowy ma moc pieczętującą

Jak poczułbyś się, gdyby osoba, która w negatywny sposób ocenia Twoją pracę, patrzyłaby w dal, zamiast na Ciebie? Jeżeli udzielasz komuś słów krytyki, zawsze patrz mu w oczy. Nie staraj się utrzymać kontaktu wzrokowego za wszelką cenę, jednak nie unikaj jego wzroku. Patrząc komuś w oczy, będziesz uchodził za pewnego siebie, a Twoja opinia dotrze do niego w bardziej skuteczny sposób.

Pozytywny komentarz – negatywny komentarz – pozytywny komentarz

Tzw. metoda kanapki w feedbacku sprawdza się doskonale. Pamiętaj jednak, że nieumiejętne wachlowanie pozytywami po to, aby zbilansować negatywne komentarze, może zostać uznane, jako nieszczere. Dzięki umieszczaniu negatywnego komentarza pomiędzy dwoma pozytywnymi ułatwisz odbiorcy uporanie się ze słowami krytyki.

Call To Action

Po wypowiedzeniu swojej opinii wyraź swoje oczekiwania względem odbiorcy Twojego feedbacku. Często wśród zawiłych i długich litanii, przeplatających się pozytywnych i negatywnych komentarzy, odbiorca może poczuć się nieco zagubiony. Wezwanie do działania ułatwi podjęcie pierwszych kroków mających na celu poprawę swojego zachowania przez współpracownika.

Po wygłoszeniu swojej merytorycznej tyrady, podsumuj swoją wypowiedź i w prostych słowach nakreśl, czego oczekujesz od swojego współpracownika. Może przyjąć to taką postać: “(…) Reasumując, życzyłbym sobie, żebyś przestał obgryzać paznokcie w miejscu pracy, a także mocniej skupił się na założeniach projektu”.

Grupowy feedback jest lepszy niż pojedyncza ocena

Sesje opiniowania pracy wśród szerokiego grona współpracowników są lepsze niż otrzymywanie nagan lub pochwał wyłącznie od przełożonego. Im więcej osób wypowie się na temat Twojej pracy, tym lepiej dla Ciebie. Umożliwi Ci to uzyskanie pełniejszego obrazu siebie samego w oczach współpracowników, dzięki czemu będziesz mógł sprawniej zapanować nad swoimi słabszymi stronami i dowiedzieć się, w czym jesteś dobry.

Do you like this article? Share it with your friends:

Recommended articles